Morgonträning, stadsrunda, tacoköttfärs och "kålpudding a la Lotta"

Vaknade vid 7 imorse, gav katterna nå käk, sen gick jag och la mig igen eftersom klockan inte skulle ringa förrän 8.30. Men inte kunde jag somna om inte! Nä, så jag klev upp, tog en träningsdrink och begav mig till gymmet för morgoncardio. Hade tänkt mig löpbandet, men det var upptaget, så fick bli trappmaskinen 50 min. Hem, gröt, ägg på chiabatta, mums! Skulle träffa Emma på stan 12, så hann ju även städa igenom lägenheten, skönt.

Cyklade genom snö och slask in till stan, farit runt på alla möjliga affärer, t o m hittat julklappar...ja jag vet, tidigt som fasen. Men gillar inte att julhandla samtidigt som alla andra, trängsel och pressen att man MÅSTE hitta en julklapp. Skönare att strosa runt, kika, och springa på nåt man skulle tycka var roligt att ge bort till just den och den personen.

Nu har jag lagat matlådor. Blev att steka upp 800 gr tacoköttfärs.

Blev 7 små burkar man kan ta fram, hacka massa god bland-sallad, hälla burken över, och så har man tacos!

I fredags fick vi ju kålpudding på jobbet, hur gott som helst. Däremot tycker jag det är lite sött, och allderles för mycket köttfärs, kan ju inte kallas kålpudding! Snarare köttfärslåda med lite kål i. Så jag gjorde min egna lilla variant på det hela.

Min kålpudding variant:
Jag hackade ett kålhuvud, satte allt i två formar. Hällde lite olja över. Ett köttbuljongtärning löst i 3 dl vatten hälldes också över. Bakade kålen i ugnen en stund så det blev lite mjukt.

Stekte köttfärsen, hällde av den i durkslag, kryddade med massor av salt, peppar, chili- och paprikapulver. Blandade kålen och köttfärsen i en stor bunke, knäckte i tre ägg. Rörde om, och ner med allt i två formar som jag satte i ugnen tills det såg klart ut, men ca 20 min.

Blir att äta det som det är, med lite sås, ex. chilisås!

Hmm, undra om jag får kalla det kålpudding utan att ha sirap, stekte köttfärsen som man inte ska, och baka kålet i ugnen istället för stekning i sirap? Kanske får kalla det Kål-köttfärslåda haha. Luktade då väldigt gott, och ska smaka på den imorgon.

Nicklas sitter snart på bussen till Kramfors för att hämta bilden, kommer tillbaks imorgon kväll! Så ikväll ska jag ha egen-tid med sofftid och blippande på tv:n. Ska bli rätt skönt, tror jag iaf.

Nä, nu ska jag låta lådorna kallna lite innan jag fyller frysen igen, sen blir det en träningsdrink och ett pass på tenton. Magen ska plågas, och lite extra biceps. Sen cardio på det, får se vad det blir.

/L



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0